Tüp Bebek Nedir?

Tüp bebek Tedavisi en basit anlatımla anne ve baba adayından alınan yumurta ve sperm hücrelerinin laboratuar ortamında döllenmesi ve elde edilen embriyonun kadın rahmi içine transfer edilmesidir.

Tüp bebek tedavisi ile bugün gebelik şansı olmayan veya çok az olan çift bebek sahibi olabilmektedir.

İlk tüp bebek işlemi sonucu doğan bebek 1978 yılında İngiltere’ de dünyaya gelmiştir. Ülkemizde tüp bebek konusunda çalışmalarla 1989 yılında, ilk tüp bebek ile doğum ege üniversitesinde gerçekleşmiştir.

Tedaviye ne zaman başlanmalıdır?

Tüp bebek tedavisinde başarı oranı tedavi uygulanan çiftlere göre değişiklik göstermektedir. Bu aslına bakarsak yaşla ve yumurta kalitesiyle doğrudan ilişkili bir durumdur. Yaşı genç olan hastaların yumurtalıklarında yumurta rakamı daha fazla olduğu için tüp bebek tedavisinde başarı oranı artmaktadır. 35 yaş sonrası hastalarda veya daha ileri yaşlarda başarı oranı da azalmaktadır. Bu sebeple tedaviye erken yaşta başlamak tüp bebek başarı oranını yükseltmektedir.

BEBEK SAHİBİ OLMAK

Her yüz çiftten 20 sini etkileyen kısırlık yaş ilerledikce daha sık görülür.Kısırlık üreme sistemi ile ilgili bir sağlık sorunudur. Genelde kısırlık bir yıl boyunca korunmasız cinsel ilişki sonrası hamile kalamamak olarak tanımlanır. 30 yaş ve üzerindeyse kısılık muanesine 6 ay korunmasız cinsel ilişkiden sonra başlanmalıdır. Mutlaka çiftler eşleri ile birlikte muaneye gelmelidirler.

Erkeklerde genel fizik muanenin yanı sıra hormon tetkikleri gerekli ise genetik incelemeler ve mutlaka geçmişte bile yapılmış olsa merkezimizde sprem analizinin tekrar incelemesi gerekmektedir. Kan ve erkeğin incelemelerinin yapılması için kadının adet bitimindeki hafta ve erkeğinde 3-5 günlük cinsel perhizde olduğu zaman en idealidir.

Kadın ve erkeğe ait nedenler olabileceği gibi %10-15'lik hasta grubunda tüm araştırmalara rağmen hala bir neden bulunamamaktadır. Çocuk sahibi olmakta problem yaşayan çiftlerde detaylı bir inceleme ile problemin nereden kaynaklandığı aydınlatılmalı ve tedavi gerekliliği belirlenmelidir ve en kolay şekilde gebelik elde etmesini sağlayacak şekilde tedavi yöntemi belirlenerek çifte sunulmadır.

Tedavi yöntemleri en kaba sınıflamayla tüp problemlerinin cerrahi olarak tedavisi yumurtların uyarılması ve takibi ve tüp bebek tedavisidir.

Bayanların Doğurganlığını Etkileyen Sebepler;

En önemli faktör yaştır. Kadın yaşı ilerledikçe kromozonal olarak hatalı yumurta üretme riski nedeni ile gebe olabilme şansı azalır. Düşük yapma riski artar. 45 yaşından sonra gebelik şansı yok gibidir. diğer gebe kalamama sebepleri kadın yumurtlama problemleridir, bu bayanlarda zaten adet düzenleri aşikar olarak bozuktur.

Özetle tüpleri etkileyen, daha önce geçirilmiş enfeksiyonlara bağlı ya da geçirilmiş cerrahiye bağlı tüp yumurtalık ilişkisini bozan yapışıklıklarda doğurganlığı etkilemektedir.

Tüp Bebek Kaç Yaşına Kadar Uygulanabilir?

Tüp bebek tedavi over rezervine göre 40 yaşına kadar uygulanabilir. Fakat 40 yaşından sonra elde edilen yumurtaların kromozonal olarak problemli olabileceği hem de yumurtalık hacminin küçülmesi nedeni ile gebelik şansının azaldığı ayrıca oluşacak gebeliklerin düşükle sonlanabileceği bilinmedir.

Tüp Bebek Tedavisinde Başarı Şansı

İyi merkezlerde ideal şartlarla 40 yaş altında gebelik oranı %40-55 civarı bu oran 40 yaş üzerinde %25 ve altına inmektedir. Fakat tüp bebekte başarı şansı çifttin özelliklerine göre belirlemek lazımdır. Yaş, anatomik, genetik yapısal özellikler stres, yumurtalık kapasitesi, erkek faktörü gibi bir çok nedenler mevcuttur.

Tüp Bebek Tedavisinde Başarısızlık Nedenleri?

Tüp bebek tedavi aşamalarında başarısızlık olabilmekte ve bunların sebebi bilinmemektedir.

• Anne yaşının ileri olması,azalmış yumurta rezervi, yumurtalıkların uygun şekilde uyarılmaması ve laboratuar şartlarının uygun şekilde oluşturulamaması gibi etkenler embriyo kalitesini olumsuz etkileyebilir
  • Rahim içi duvarının embriyo duvarına tutulmasına uygun ve hazır olmaması, rahimde doğuştan veya sonradan oluşan yapısal problemler, ayrıca hidroselpeks dediğimiz tüplerde sıvı toplanması embriyolar rahime sağlıklı tutunamayabilir.
  • Embriyo transferi sırasındaki zorluklarda embriyonun rahime tutunmasını olumsuz etkiler.

Tüp bebek tedavi süresince olabilecek olası problemlerde hasta  yeterli düzeyde bilgilendirir.

Tedavi sırasında özelikle polikistik over sendromunda sık karşılaşılan ilaçlı yumurta uyarılması sırasında aşırı yumurtlamaya bağlı olarak oluşan hiper sitimilazyon  sedromu ile karşılaşabilir. Bu tabloda nefes almada zorlanma karında şişlik ve karın içinde sıvı toplanması, damar içinde oluşan pıhtı sebebi ile pıhtı atmayla oluşan prombo emboli,

• Yumurta toplama sırasında karın içi kanama
  • Enfeksiyon
  • Anestesi ile ilgili olumsuzluklar,

Tüp bebek tedavisi bazı durumlarda iptal edilebilir?

• Yumurtalıklar tedaviye  yetersiz cevap verbilir ve tedavi yarıda kesilerek siklus  iptal  edilir ve yeni bir  tedavi  planlanır.
  • Yumurtalıklar içinde gelişmiş follikul olmasına rağmen yumurta toplama günü içlerinden yumurta elde edilemeyebilir ayrıca yumurta zamansız çatlayabilir bu durum yumurtalık rezervi azalmış ileri yaş hastalarda  görülür.
  • Elde  edilen yumurtalar döllenmeyebilir.bu durum anormal yumurta veya sperm bozukluğu na bağlı olarak görülür.
  • Azospermik erkeklerde de ameliyat ile sperm elde edilemeyebilir.