Endometriozis

Rahim içini döşeyen hücrelerin rahim dışına yerleşerek üremesidir. Örneğin; yumurtalıklarda, mesanede, bağırsak üzerinde, eski operasyon dikiş bölgelerinde göz ve beyin gibi organlarda da gelişebilmektedir. En sık %75 civarında yumurtalıklarda görülmektedir.

Endometriozis en sık 30 ve 40'lı yaşlardaki kadınlarda görülür. Endometriozis hiç çocuk sahibi olmamış kadınlarda daha sık görülür. Daha çok modern hayatın bir rahatsızlığı olarak soysa ekonomik seviyesi yüksek kadınlarda daha fazla izlenebilmektedir. Kalıtsal yatkınlığında önemli bir faktör olduğu düşünülmekten annede veya başka bir akrabada endometriozis olması o kişide endometriozis görülme olasılığı artıracaktır.

Endometriozisin temel belirtisi kasık ağrısıdır. Ağrı cinsel ilişki sırasında büyük abdestini, idrarını yaparken veya adet öncesi adet sırasında da oluşabilir. Endometriozis tedavisi hastalığın yaygınlığına çocuk isteyip istememesine ve şikayetlerine göre değişir.

Hastalık genelde ilerleyici bir karakter gösterir ve yaygınlığı laporoskopi ile anlaşılır. Bulgular ağrı, kitle ve kısırlıktır.

Endometriozis kesin olarak tedavisi yapılıp tamamı ile ortadan kaldırılabilen bir hastalık değildir. Uygulanan tedavilerin amacı ağrıyı gidermek ve kısırlığı ortadan kaldırıp gebe kalmayı sağlamaktır. Öncelikle tıbbı tedaviler ile sorunlar giderilmeye çalışılmalı ancak büyük çikolata kistleri yapa tıbbı tedavi ile giderilmeyen ağrı gibi sorunlar varsa cerrahi tedaviye geçilmelidir. Cerrahi tedaviyi takiben en geç bir, altı, sekiz ay gibi sürede kendiliğinden gebelik oluşmaz ise yardımcı üreme tedavilerine geçmek gerekir.