Myomlar

Myomlar rahim duvarında gelişen iyi huylu kanser olmayan urlardır. 20-35 yaş arasındaki kadınların %15-%20'sinde görülmektedir. Yaş ilerledikçe miyom görülme sıklığı artar. Myom her dört kadından birinde hayatın bir döneminde tespit edilir. Myomların çoğu büyümez ve şikayet yapmaz. Myomun en sık görülen şikayeti uzun veya düzensiz kanamalardır. Ayrıca karında bir kitle, bası hissi ve ağrı görülebilir. Hamilelikte büyük yer kaplayan myomların bası yaparak kanama ve erken doğum sebebi olmaları mümkündür. Rahmin iç tabakasına doğru büyüyen miyomlar, kısırlık ve düşük sebebi olabilirler. Myomlar, muayene sırasında doktor tarafından tespit edilebilir, ultrason ile görülebilirler. BT (tomografi) MR bazen ayrı tanıda kullanılabilir.

Myomların tedavi etmeye karar vermeden önce sorgulamamız gereken durumlar vardır. Şikayetler neler ve ne kadar rahatsızlık veriyor, kişinin gelecekte çocuk sahibi olma isteği nedir? Menopoz yaşı yakın mı ve kişinin bireysel tercihleri nelerdir? Şikayeti olmayan ve doktorlar tarafından her hangi bir tedavi  önerilmeyen bayanlar 6-12 ayda bir düzenli bir şekilde muayene yaptırmaları gerekmektedir.  Myom tesbit  edilmiş infertilite  hastaların çok az bir kısmında bir myomun kısırlığa neden olabileceği düşünülür. Myomlar çeşitli mekanizmalarla kısırlığa neden olabilmektedir.

Rahim içerisinde gebeliğin yerleştiği kavitenin büyümesine ve şeklinin bozulmasına neden olabilir, spermlerin burada ilerlemesi ve gebeliğin rahim içerisinde yerleşmesi zor olabilir.

Tüpler ve yumurtalık arasında ki anatomiyi de bozarak yumurtanın yakalanması ve tüpte spermin ilerlemesi güçleşebilir.

Rahim ağzına yakın miyomlar buranın şeklini bozarak spermlerin rahim içerisine geçmesini zorlaştırabilir. Ayrıca rahim içi boşluğunda bir imfilamasyona neden olabilirler.

İnfertin hastalarında tespit edilmiş olan myomlar her zaman tedavi gerektirmez. Tedavi kişiye özel değerlendirilmeli ancak genel olarak, infertil hastalarda submuköz  myom (veya polipler) genellikle cerrahi olarak çıkartılır.(Özellikle de tekrarlayan düşük hikayesi olanlarda) Büyük intramural ve tubaya bası yapacak subseröz myomlar hekimin tecrübesine göre açık cerrahi ve laparoskopik cerrahi ile çıkartılır.