Açıklanamayan İnfertilite (Kısırlık)

Bir yıla kadar korunma olmaksızın düzenli ilişki ardından ciftler bebek  sahibi olamıyorsa akıllara üreme sağlığı problemleri gelmektedir.

Gebelik için ilk ve en önemli gereklilik çiftlerin düzenli olarak cinsel beraberliğidir.

Kısırlığa yönelik değerlendirme sonucunda infertiliteyi izah edecek bir problem saptanamayan kişiler izah edilemeyen infertilite grubu olarak sınıflandırılmaktadır.

Bu çiftlerde infertilite suresi iki yılı aşmış olmasına rağmen semen analizleri normal sınırlarda, yumurtlama düzenli, hormon testleri normal, rahim içi normal yapıda ve tubal pasajsın acık olduğu gözlenmektedir

İnfertil hasta grubunun yaklaşık %5-25'lik bölümünü açıklamayan İnfertil grubu oluşturmaktadır.

Bu çiftlerde infertiliteye yönelik net mekanizma açıklanamadığından etkin bir tedavi seçiliminde de    güçlük çekilmektedir. Bu çiftlerde spontan gebelik şansının ilerleyen süre ile azatlığı bilinmektedir.

Açıklanamayan İnfertilite Tedavisinde Yaklaşım

Bekleme, oral veya enjektabıl medikasyonla süper ovulasyon, intrauverin inseminasyon (aşılama) ve son ivf olabilir.

Beklemede önemli olan; zamanlanmış cinsel ilişkide bulunmak ve bu zaman içinde sigara, alkol, fazla kilo gibi doğurganlık kapasitesini azatlısı etkenlerin düzenlemesi ayrıca yaşam tarzı değişiklerine dikkat etmek gerekir.

Genç ve infertil süresi kısa çiftlerde tercih daha kolay ve ucuz bir yol ile gebelik şansını arttıran yumurta geliştirme ve aşılamadır. Bunun için değişik ilaçlar kullanılmaktadır, en sık kullanılan;

• Klomen sitrat ile yumurta geliştirme
  • Gonodotıropınler (iğne)ile yumurta geliştirme

Yumurtlama tedavisi (ovilasyon indiksiyonu) ve aşılama yapılan her bir ay için gebelik elde edilme şansı ortalama %10 civarındadır.

(kolmıfen+aşılama %7, Gonodotıropınler+aşılama %9-12)

Tüp bebek (IVF, ICSI) ise açıklanamayan infertilite tedavisinde en başarılı ama en pahalı yöntemdir.

Kadın yaşı 35 den büyük veya infertilite süresi 2 yıldan fazla ise ve ya over rezervi düşük ise bekmeden 3 ay yumurtlama+aşılama 3 ay da gebelik elde edilememişse tüp bebek tedavisine geçilir.